سازمان ملل متحد امسال در روز جهانی آب، شعار «آب برای صلح» را در نظر گرفت. روز جهانی آب، روزی است که به اهمیت حفظ منابع آبی بهویژه آب شیرین دردسترس میپردازد. هر ساله در این روز موضوعات مختلفی در زمینه آب پاک، بهداشت آب، حفظ منابع آبی و سایر موضوعات که اهمیت زیادی دارند، مطرح میشود. یکی از اصلیترین اهداف برگزاری این کنفرانسها، آگاهیرسانی، آموزش عمومی و بحث در زمینه موضوع منتخب هر سال جهت حفاظت از منابع و آینده بشریت است.
هرچند از سال۱۹۹۴ میلادی شعار پایه و همیشگی «آب برای زندگی» توسط سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد فائو (FAO) تصویب شده است، اما هرساله بنا بر موضوعات روز، موضوعات گردشی روز جهانی آب نیز ذیل شعار «آب برای زندگی» تصویب و طی مراسمی در بیشتر کشورهای دنیا گرامی داشته میشود. البته برای ما بهدلیل تقارن با تعطیلات فروردینماه، کمی دیرتر به موضوع پرداخته میشود.
نکته مهم که در این ۲۱ سال موردتوجه متخصصان این بخش بوده، بحران خشکسالی است که همواره ساکنان زمین را تهدید میکند و نامگذاری این روز بهعنوان «روز جهانی آب» تلاشی برای عبور از این بحران است؛ بحرانی که باعث شده است در خراسان رضوی بیشتر دشتها، دشت بحرانی و فوقبحرانی باشند، بحرانی که باعث شده است باوجود احتساب قطب کشاورزی و تولید محصولات خاص و باارزش ریالی و دلاری نتوانیم شاخصهای خود را ارتقا دهیم و فقط سعی در حفظ آن داشته باشیم، بحرانی که باعث شد کارگروه تدبیر آب در سال ۹۳ و کارگروه سازگاری با آب در سال ۹۸ از پتانسیل اجرایی و علمی کل استان برای حل مشکلش استفاده کند، ولی در عمل توفیق چشمگیری شامل حال ذینفعانش نشود.
روز جهانی آب به ما یادآور میشود برای خروج از بحران آب باید مشارکت کرد؛ مشارکتی از جنس حضور مردم در صحنه. البته مشارکت، شرط لازم برای خروج از بحران است؛ ولی شرط کافی آن مدیریت درست منابع آب در سطح و زیرزمین است. منابعی که امروز در سطح و پشت سدهای استان کمتر از نیاز مردم مشهد و استان است.
ازسویدیگر فقط ۳۰ درصد آب استحصالی منابع زیرزمینی تجدیدپذیر است؛ اما همچنان به برداشت ادامه میدهیم. دو دهه تلاش جدی در استان برای رفع این بحران که از دهه ۵۰ شمسی گریبانگیر کشور و بهطورخاص خراسان رضوی شده، در جریان است؛ راهکارها هم احصا شد که مبتنیبر همین دو شرط لازم و کافی است تا بتوانیم در بخش آب شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات، نیازها را ببینیم و تخصیص مناسب و متناسب عرضه کنیم.